Rozhovor s Petrem Marešem, Jarabák.cz

připravil Roman Vyorálek, EFA

 

S panem Marešem, zakladatelem a jednatelem firmy Jarabák s.r.o., jsme se setkali v Praze u kávy a společně domluvili parametry „aukce“. Je to mladý, energii vyzařující člověk. Se stejnou energií získal Jarabák na finGOODu od lidí 1,25 mil. Kč během pouhých 8 hodin. Jako prvnímu se mu tak povedlo zkompletovat celou cílovou částku během jediného dne. Podělil se s námi o své podnikatelské zkušenosti a názory.

Čemu jste se věnoval před vznikem Jarabáka?

Před založením firmy, nebo vlastně spíše jen živnostenského listu, jsem působil ve finančním sektoru. Pracoval jsem pro jednoho obchodníka s cennými papíry.

Co Vás inspirovalo a motivovalo k založení eshopu s kamennými pobočkami?

Kapitálový trh mi v tu dobu připadal příliš virtuální a líbila se mi představa práce se zbožím, které je hmatatelné, na rozdíl od cenných papírů. Původní myšlenkou bylo začít jen s eshopem, ale navázat spolupráci s dobrým dodavatelem bylo bez kamenné prodejny komplikované. Proto vznikla první prodejna v Rudné u Prahy.

Zákazníci mohou případné záruční i pozáruční opravy vyřizovat přímo na našich prodejnách.

Každá firma stojí na lidech, podle čeho a jaké zaměstnance si vybíráte do firmy?

Pokud jde o prodavače a kolegy, kteří se pohybují na prodejnách, sázím spíše na zkušenost a věkový průměr máme ve firmě poměrně vysoký. Snažíme se, abychom zákazníkovi nabídli vždy něco navíc, než dostane ve velkých eshopech, nebo hobby marketech. U nás jsme schopni s výběrem zboží vždy dobře poradit a přistupovat k zákazníkům individuálně. Prodejny a sklad zásobujeme na denní bázi. Navíc provozujeme i vlastní autorizovaný servis pro značku HECHT.

Specializujete se na jednu značku zahradní techniky, jaká specifika s sebou tento druh podnikání nese?

Musím říci, že na dodavatele jsme od začátku měli celkem štěstí. Naprostou většinu zboží prodáváme od značky HECHT. Její obliba mezi zákazníky v posledních letech výrazně stoupá a myslím, že tomu tak bude i nadále. Nabízí ucelený sortiment v segmentu hobby/dům/zahrada a za velice příznivé ceny pro koncového zákazníka.

Na co kladete ve firmě důraz?

Snažíme se na celý proces nákupu i servisu dívat vždy z pohledu zákazníka.

Na prvním místě je pocit, který po nákupu u nás v zákazníkovi zůstane. To rozhoduje o tom, zda se k nám v budoucnu vrátí. Dalším faktorem jsou samozřejmě lidé, kteří s námi spolupracují. Na nic si nehrajeme a snažíme se udržet rodinný charakter i atmosféru.

Čím to je, že Jarabák tak roste?

Velkou roli hraje samozřejmě rozšiřování sítě kamenných poboček, které tvoří zásadní část obratu. U kamenných prodejen očekáváme ještě další výrazný růst. Říká se, že na zavedení kamenné prodejny je třeba alespoň 5 let. A tak dlouho zatím žádná z našich prodejen nefunguje a prodeje rok od roku rostou. Dalším faktorem je spolehlivý eshop s dobrými recenzemi a i samotný název Jarabák nám velice pomáhá. Je to vtipné a především dobře zapamatovatelné.

Budeme moct vidět výsledky získaného financování od investorů finGOOD?

Ano, konkrétní viditelné výsledky budou vidět v řádu jednotek týdnů, kdy se na eshopu a na prodejnách objeví nový sortiment. Především ze segmentu domácích potřeb. Další část na první pohled úplně patrná nebude, jelikož půjde o vylepšení eshopu a reklamy, to by se ale mělo pozitivně projevit na celkových obratech.

Jaké máte před sebou podnikatelské cíle pro nejbližší 2-3 roky?

Naším cílem je, aby byl pták Jarabák co nevíce oblíbený a stal se stabilním hráčem na trhu v segmentu hobby/dům/zahrada. Pokud bychom narazili na zajímavá místa, rádi bychom dále rozšiřovali i síť kamenných prodejen.