Jak získat sponzora pro své podnikání

[object Object]

Máte originální podnikatelský nápad, chcete rozšířit své stávající podnikání nebo přijít na trh s novými produkty a službami? Využijte možnost financování svého byznysu pomocí sponzora. Poradíme vám, jak získat sponzora a udělat důležité kroky ke splnění svého snu.

Co je to sponzoring

Sponzoring se dá nejlépe chápat jako podpora pomocí finančního nebo nefinančního příspěvku. Sponzoři nebo investoři se podílí svými příspěvky na rozšiřování značky nebo podnikatelského subjektu. Sponzorství se může dotýkat různých témat, od sportu, přes podporu umění až po konkrétní podnikatelské projekty. 

Propojení sponzorství a crowdfundingu

Skvělým způsobem, jak využít potenciál své firmy a získat nové sponzory je crowdfunding. Jedná se o investice od reálných zákazníků, spokojených klientů nebo soukromých investorů, případně firem. Cílem je podílet se na projektu, ve kterém vidí potenciál a představení podnikání široké veřejnosti. Crowdfunding je možné chápat jako skupinové financování, které v současné době patří mezi nejpopulárnější způsoby, jak získat finance pro své podnikání. 

Než se pustíte do představení svého projektu, připravte si podnikatelský plán, nezapomínejte na průzkum trhu a stanovte si reálné marketingové cíle, které budou sponzory a investory zajímat.

Analýza trhu vám napoví

Udělejte si analýzu trhu, abyste se dozvěděli, o jaké zboží a služby je zájem. Zjistěte svou cílovou skupinu, na kterou budete soustředit marketing a případně kampaně na sociálních sítích. Analýza trhu vám také napoví, kde hledat možného sponzora. Klidně si udělejte seznam, koho chcete oslovit a kdo by mohl mít zájem podílet se na vašem rozjíždějícím se podnikání. 

Mluvte o budoucnosti své firmy

Vaše potencionální sponzory bude vždy zajímat, jak vidíte budoucnost své firmy v průběhu následujících let. Nebojte se představit svůj podnikatelský plán, který se týká horizontu 1 až 2 let. Sponzoři však ocení i dlouhodobější plány a marketingové cíle, například až do období 5 let. Tím potvrdíte úspěšnost svého podnikání a zaručíte se, že se do vašeho byznysu rozhodně vyplatí investovat.

Přemýšlejte jako sponzor

Snažte se přemýšlet jako sponzor a nebojte se zodpovědět veškeré otázky, které se týkají vašeho podnikání. Férové a transparentní jednání vám může zajistit vyšší částky, které následně efektivně zhodnotíte. Nezapomínejte, že sponzor od vaší spolupráce očekává výsledky. Doporučujeme si sestavit pět důvodů, proč má vaše podnikání nebo příchod na trh s novými produkty a službami smysl a proč se do vaší firmy vyplatí investovat.

Důvody, proč si vás sponzor vybere:

  • Výhody oproti konkurenci
  • Originální nápady a neotřelé myšlenky
  • Vize a marketingové cíle do budoucna
  • Vyplnění prázdného místa na trhu
  • Reakce na poptávku po službách a produktech
  • Investice do budoucna
  • Spolupodílení se na zajímavých projektech
  • Lepší technologické zpracování výrobků
  • Podpora tématu, které je sponzorovi blízké

Způsoby odměny pro sponzora

Vašimi sponzory se mohou stát soukromí podnikatelé,  firmy nebo dokonce celé korporace. V mnoha případech za to ovšem budou požadovat určitou formu odměny.  Forma odměny může být například uvedení loga nebo názvu firmy na váš stávající web, propagace na sociálních sítích, případně veřejné poděkování a výhody, které plynou z prodeje vašich produktů a služeb. 

Odměny z crowdfundingu

Pokud se rozhodnete využít možnost podnikatelského úvěru, kdy do vaší firmy mohou investovat drobní investoři, získáte bezesporu výhody ze vzájemné spolupráce. Vaše značka bude víc vidět, získáte finance na rozšíření podnikání a investoři mohou získat odměny v podobě výnosu ze zmíněných investic.

Jak představit své podnikání

Sponzoři ocení, když se dozví konkrétní informace o vašem plánovaném projektu. Pokud se jedná o nové podnikání, přidejte svou cestu a příběh, který může zaujmout. Při stávajícím podnikání a jeho rozšiřování v podobě produktů, služeb nebo expanzi na zahraniční trh, přidejte informace o historii své firmy. Je dobré zmínit úspěšné investice z minulých let a počet spokojených investorů, kteří se na vašem rozvoji podíleli.

Co by nemělo chybět

  • Motivační text a představení společnosti
  • Konkrétní informace, jak použijete finance od sponzora
  • Marketingové cíle a plány do budoucna
  • Fáze projektu a odhad času k jeho dokončení
  • Nabídka jistot, které sponzoři získají

Kde najít sponzora

K získání sponzora využijete firemní webovou prezentaci, která slouží k bližšímu představení vaší společnosti. Důvěryhodnost vám dodají fungující a aktivní účty na sociálních sítích, ať už se jedná o Instagram, Facebook, Twitter, TikTok nebo často opomíjený LinkedIn. Skvělým způsobem, jak najít sponzora pomocí crowdfundingu je také investiční platforma finGOOD.

Ujasněte si, co chcete

Je důležité vědět, co přesně chcete a jak s danými financemi naložíte. Podnikatelský plán vám pomůže vytvořit si jasnou představu o částce, kterou na rozšíření nebo začátek svého podnikání potřebujete. V plánu si rozvrhnete i časovou představu a můžete zde zmínit jednotlivé kroky a fáze vašeho projektu. Sponzoři rozhodně ocení, když jim dokážete rychle a jednoduše vysvětlit, na co dané finance potřebujete a jak je použijete.